Birdland Stomp
  • Kenny Drew
    Kenny Drew
  • N.H.O.P.
    N.H.O.P.
  • Mark Taylor
    Mark Taylor
  • Herb Geller
    Herb Geller

Herb Geller

Birdland Stomp

Fresh Sound 5000 Series

Personnel:
Herb Geller (as), Kenny Drew (p), Niels-Henning Orsted Pedersen (b), Mark Taylor (d)

Reference: FSRCD 5046

Bar code: 8427328650465

Herb Geller was part of the mid-fifties West Coast jazz scene butmoved to Europe and for many years has led a busy musical life from his Hamburg base.

The well balanced selection of tunes chosen for this, Geller's first album as leader for some time, is one of his rare outings as leader and a first class example of his all round abilities as arranger, soloist and leader.

This studio set was originally recorded in Barcelona in 1990 and it was clear that Geller knew exactly what he wanted, exactly what he expected from the other musicians: Kenny Drew, Niels Henning Orsted Pedersen and Mark Taylor. Every track is full of interest, be it the short but delightful duo "Autumn Nocturne", the driving Parker theme "Cheryl", or his sincerely felt tribute to Duke Ellington.

It all adds up to a very musical jazz album, having lots of funand it shows in the way he will talk with infectious enthusiasm about music.



01. Birdland Stomp (Geller) 5:51
02. Come Rain Or Come Shine (Arlen-Mercer) 8:56
03. Cheryl (Parker) 8:08
04. Autumn Nocturne (Mirrow-Gannon) 3:02
05. Ellington & Strayhorn Medley:
- Jump For Joy (Ellington-Mills) 7:03
- Sophisticated Lady (Ellington-Mills) 7:03
- U.M.M.G (Strayhorn) 4:35
- Prelude To A Kiss (Ellington-Gordon-Mills) 1:40
- Bloodcount (Strayhorn) 2:12

Album details

Personnel:
Herb Geller (alto sax), Kenny Drew (piano), Niels-Henning Orsted Pedersen (bass), and Mark Taylor (drums).
Recorded in Barcelona, May 24 & 25, 1990

Produced: Jordi Suñol
Recording Engineer: Paco Benages
Produced for CD release: Jordi Pujol

Blue Moon Producciones Discograficas S.L.
_______________________________________________________________________________

This edition is a reissue of the original Fresh Sound Records release FSRCD-174

Press reviews

"Para los que nos ha tocado vivir esta época y enterarnos del grueso de la historia del jazz a base de lecturas y de escuchar reediciones, Herb Geller es uno de esos músicos con los que se corre el riesgo de encasillarlo en el pasado. Craso error. Como muchos coetáneos suyos, el saxofonista vivió completamente consumido por el amor a la música: nunca dejó de estudiar y perfeccionar el oficio, motivo suficiente para que los aficionados a esta parcela del jazz no pierdan de pista ninguna fase de su larga carrera.

En su momento Geller estuvo en el ojo del huracán del jazz neoyorquino fue quien presentó a Scott LaFaro y Bill Evans donde llegó a liderar, aunque brevemente, un quinteto de excepción (Booker Little, Barry Harris, LaFaro y Dannie Richmond), pero desde finales de los sesenta vivió en Alemania. De hecho, el cuarteto que presenta en esta grabación (producida y fotografiada por Jordi Suñol) es típicamente europeo (Drew no contaba como extranjero a esas alturas).

Del contenido del disco hay que señalar el discreto pero eficaz papel de Drew y Taylor. El pianista tiene algunos momentos interesantes a dos manos, pero en general tanto él como el batería se mantienen en un discreto segundo plano. NHØP es NHØP y hace todo lo que le pasa por la cabeza, incluido el enunciado de Cheryl al unísono con Geller, o un elegante acompañamiento de acordes en el dúo Autumn Nocturne.

En todo caso, la estrella es el líder de las sesiones, por la combinación de un sonido más cercano a Benny Carter que a la acidez de generaciones posteriores, que combina con un ataque rotundo y una agilidad pasmosa por la falta de esfuerzo aparente. En cuanto al repertorio, destacar que emula el dread medley ducal con su propia combinación de melodías de Ellington y Strayhorn en la que parece endurecer el toque, sin apenas ecos de Johnny Hodges.

Geller es un virtuoso con ganas e ideas muy claras. ¿Qué más se puede pedir?"

Fernando Ortiz De Urbina (28 de Enero, 2014)
www.tomajazz.com

Price:

10,95 €  (tax incl.)

Add to wishlist

Added to your wishlist.

You can manage your wishlist here.

You're not signed in

You must sign in to manage your wishlist.
Sign in
Delivery information:
Delivery in 5-7 days
Shipping rates Terms and conditions
Payment methods:
Share:

 

 

Customer reviews

Write a review

Birdland Stomp
Rate this product:

Thanks for sharing your thoughts.

Your review has been added and will be available once approved by a moderator.