In A Cello Mood (Digipack Edition)
  • Imperial IMP122 Imperial IMP122
  • Debut DLP 8 Debut DLP 8
  • Bethlehem BCP1003 Bethlehem BCP1003
  • Pettiford with Charlie Smith, Joe Comfort & Billy Taylor Pettiford with Charlie Smith, Joe Comfort & Billy Taylor

Oscar Pettiford

In A Cello Mood (Digipack Edition)

Fresh Sound Records

Personnel:
Oscar Pettiford (cello, b), Harry Babasin (cello), Julius Watkins (frh), Phil Urso, Charlie Rouse (ts), Billy Taylor, Arnold Ross, Walter Bishop, Duke Jordan (p), Charles Mingus, Joe Comfort (b), Charlie Smith, Alvin Stoller, Ron Jefferson (d)

Reference: FSRCD 452

Bar code: 8427328604529

Oscar Pettiford became a major factor on the jazz scene when in 1943 Charlie Barnet brought him from Minneapolis to New York as part of a two-bass team with Chubby Jackson. In the early Fifties he was internationally acclaimed not only as a phenomenal bassist, but also as the first man to have made extensive use of the cello as a jazz solo vehicle. His work on cello with the various small groups he led since 1950 is now a matter of music history.

Tracklisting:
01. Cello Again (Pettiford) 2:38
02. Ah-Dee-Dong Blues (Pettiford) 2:29
03. Sonny Boy (De Sylva-Brown-Henderson-Jolson) 2:52
04. Im Beginning To See The Light (James-Ellington-Hodges-George) 2:50
05. In A Cello Mood (Babasin) 2:26
06. Blues In The Closet (Pettiford) 3:15
07. Monti Celli (Babasin) 3:18
08. Too Marvelous For Words (Whiting-Mercer) 3:01
09. The Pendulum At Falcons Lair (Pettiford) 4:44
10. Tamalpais (Pettiford) 3:54*
11. Jack The Fieldstalker (Pettiford) 4:34
12. Stockholm Sweetnin (Quincy Jones) 4:14
13. Low And Behold (Pettiford) 3:28
14. Sextette (Mulligan) 2:53
15. Golden Touch (Quincy Jones) 2:31
16. Cable Car (Pettiford) 2:18
17. Tricrotism (Pettiford) 2:39
18. The Edge Of Love (Goode-Baker-Ables) 2:21
19. Rides Again (Pettiford) 2:33

Sources:
Tracks #1 & 3, from the 78rpm LP (Roost 546)
Tracks #2 & 4, from the 78rpm LP (Roost 561)
Tracks #5-8, originally issued by on the 7" EP "Oscar Pettiford & His Jazz All Stars" (Imperial IMP122)
Tracks #9-13, originally issued on the 10" LP "The New Oscar Pettifod Sextet" (Debut DLP 8)
[Later reissued as Swing M.33.329]
Tracks #14-19, originally issued by on the 10" LP "Oscar Pettiford" (Bethlehem BCP1003)

Personnel and recording dates:

Tracks #1-4: Oscar Pettiford, cello; Billy Taylor, piano; Charles Mingus, bass; Charlie Smith, drums.
Recorded in New York City, on October 16, 1952

Tracks #5-8: Oscar Pettiford, cello; Harry Babasin, cello; Arnold Ross, piano; Joe Comfort, bass; Alvin Stoller, drums.
Recorded in Hollywood, on May 14, 1953

Tracks #9-13: Julius Watkins, French horn; Phil Urso, tenor sax; Walter Bishop, piano; Oscar Pettiford, cello & bass*; Charles Mingus, bass; Percy Brice, drums.
Recorded in New York, on December 29, 1953

Tracks #14-19: Julius Watkins, French horn; Charlie Rouse, tenor sax; Duke Jordan, piano; Oscar Pettiford, cello & bass; Ron Jefferson, drums.
Recorded in New York, on September, 1954

Produced for CD release by Jordi Pujol

_________________________________________________________________________________

Review:

"Además de ser un gran contrabajista, Oscar Pettiford fue uno de los pioneros en la utilización del violonchelo como instrumento solista en el jazz, un papel muy diferente al de su participación como integrante en las secciones de cuerda. En esta recopilación de Fresh Sound se recogen cuatro grabaciones registradas entre 1952 y 1954, lo que explica que las formaciones varíen del cuarteto al sexteto. Ejemplo de experimentación tranquila -tal y como señalaba hace unos días Fernando Ortiz de Urbina en su repaso a 'Yesterday and Today' (FSRCD 5047) de Jack Nimitz, en una de las sesiones de 1953 la formación comprendía dos chelos, contrabajo, piano y batería; en la otra sesión de 1953 y en la de 1954 aparecía otro instrumento inusual en el jazz como es la trompa. Otro factor a destacar fueron sus acompañantes, entre los que se encontraban Charles Mingus (elemento propulsor de las secciones rítmicas), el saxofonista Charlie Rouse (acompañante habitual de Thelonious Monk durante más de diez años), el pianista Duke Jordan o el intérprete de trompa Julius Watkins.

Bien -se puede llegar a plantear el lector que haya sido capaz de llegar hasta este punto en estos tiempos de la comunicación limitada a los 140 caracteres-, y además de las buenas compañías y la experimentación, ¿qué sucede con la música? Last, but not least, entre los diecinueve temas se incluye material de primera. Su carácter varía entre las distintas sesiones (aquí hay be-bop, un terreno en el que se movió Pettiford en la década de los cuarenta), aunque el factor común a todas ellas son los magníficos solos, capaces de hacer mover los pies al más pintado. También hay que destacar unos arreglos muy trabajados y acordes a la época (del be-bop se había pasado a nuevas maneras de entender el jazz), especialmente en la última sesión.

La mayoría de temas fueron compuestos por Pettiford, incluyendo sus populares Blues In The Closet y Tricrotism. También recoge una revisión ellingtoniana (Im Beginning To See The Light), así como composiciones de Gerry Mulligan (Sextette), Quincy Jones (Stockholm Sweetnin y Golden Touch) y Harry Babasin (el otro violonchelista participante, autor de las brillantes In A Cello Mood y Monti Celli). Tal y como reza el último tema, gracias a recopilaciones como esta, el chelo de Oscar Pettiford Rides Again."

Adolphus Van Tenzing -3 de Febrero, 2014
www.tomajazz.com

Price:

$12.04  (tax incl.)

Add to wishlist

Added to your wishlist.

You can manage your wishlist here.

You're not signed in

You must sign in to manage your wishlist.
Sign in
Delivery information:
Delivery in 7-10 days
Shipping rates Terms and conditions
Payment methods:
Share:

Customer reviews

No customer reviews for the moment.

Write a review

In A Cello Mood (Digipack Edition)
Rate this product:

Thanks for sharing your thoughts.

Your comment has been added and will be available once approved by a moderator.